23.07.2011

Svar på spørsmål

Hei!
Fikk noen spørsmål i en kommentar som jeg tenkte jeg like godt kunne svare på i et innlegg.
Kanskje fler lurer også :)
Her er hvertfall spørsmålene jeg fikk:

Hei. Jeg har fått studieplass på 1+5 program på Bjørknes. Så det første året blir vel i Norge. Men du sa at eksamen i slovakia holdes i slovakisk ? Er ikke dette litt vanskelig i.o.m at vi fra Norge ikke blir eksperte på slovakisk på kun ett år. Og hvordan er det med leie av leiligheter og sånt ? Hvem skal man i såfall kontakte osv ? Hadde vært kjempe fint om du kunne si litt om det :) Og det sommerkurset i Slovakia. Hvor mange uker består den av, og i ca hvilken mnd starter den? Er det sånn at vi har eksamen på slutten av det kurset som vi må bestå for å kunne gå videre ? Venter på svar .. =)

Først: Gratulerer med studieplass :)
Eksamener i Slovakia holdes på engelsk. Det jeg mente er at vi har eksamen i faget slovakisk. I Oslo hadde vi en skriftlig eksamen i Slovakisk (både til jul og sommer, om jeg ikke husker feil). Og i Slovakia er det en skriftlig og muntlig avsluttende eksamen i Slovakisk. Men eksamener i alle andre fag foregår på engelsk :)

Leilighet: Jeg vil anbefale å melde seg inn i ANSA Slovakia siden på  facebook, hvor mange legger ut tips til leiligheter som er til leie osv. Andre hjemmesider du kan sjekke er www.reality.sk, www.realitycenter.sk, og www.realityalpia.sk. Byen du søker på er Martin, og dersom du skal leie leilighet, velger du prenájom :)
Det er som regel ikke alle leilighetene som ligger ute på disse sidene, så det er nok lurt å sende mail til utleiesenterne og spørre hva de har :) Mailen kan skrives på engelsk, da det stort sett er hvertfall én engelsktalende person der.
Men i og med at du går 1+5 programmet, har du god tid til å finne deg leilighet når du er på sommerkurs. Da kan du gå innom alle byens utleiekontorer (det er ganske mange), og helt sikkert finne noe som passer deg :) Når det gjelder leilighet til sommerkurset, pleier de fleste å leie av studenter som er hjemme på sommerferie. Dette blir noen ganger ordnet av ansa, eller du kan legge inn en melding på ansa slovakia siden på facebook om at du er interessert i leilighet. Det er mange som vil leie ut leiligheten på sommeren. Kommer helt sikkert til å prøve å få noen til å leie min neste sommer jeg og :)

Sommerkurset varer i 6 uker. Det består av 4 uker med anatomi, og 2 uker histologi. De tre siste årene nå, har det startet i midten av juli. Rundt 17, eller noe. Så jeg regner med at det blir noe sånt neste år og :)
Men regn med at du får beskjed om eksakt dato ganske seint, for de er utrolig trege til å sette datoer i Slovakia, nemlig!
Det er ingen eksamen på slutten av sommerkurset. Men det er veldig mange prøver underveis. Alle prøvene de som startet rett i Slovakia har hatt i løpet av et helt år, har vi på 6 uker. Egentlig bare 4 uker, vil jeg si. Fordi det de to første ukene er mye undervisning, men ikke så mange prøver.
Prøvene må ikke bestås i løpet av sommerkurset. Hvis man har noen man ikke har klart, kan man ta dem i starten av semesteret i september. Men det er selvfølgelig en stor fordel å klare alle med en gang, sånn at man får litt ferie etter sommerkurset. Det trengs virkelig!

Håper dette hjalp litt :)
Masse lykke til.
Og bare spør hvis du (eller noen andre) lurer på noe mer :)

2 kommentarer:

  1. Tusen Takk for svaret! Likte innlegget veldig godt. Her har du kommet med mange detaljer som hjalp meg veldig mye :)Kan hende jeg kommer med flere spm etterhvert, men ikke noe jeg lurer på akkurat nå :) Takk igjen !

    SvarSlett
  2. Så fint at du likte det :)
    Godt at det var til hjelp!

    SvarSlett