09.12.2010

Jul i Martin



I går var vi en liten gjeng fra klassen som var ute og spiste. Første gang jeg var i sentrum siden de skrudde på julelysene.. Måtte stoppe opp litt. Så mye!
Vet ikke helt hvor mye julestemning jeg kan si jeg får av det, men det kunne vært verre! Tenk om det blinket i tillegg!
Synes i hvertfall at filmen er fin. Kanskje litt på grunn av sangen?
Neida.. Det er sjarmerende på sin måte, vil jeg si :)

En annen sjarmerende juletradisjon her i byen er en "julegrantenning" som holdes av slovakiske studenter på 3. året. Jeg hadde ikke hørt om dette før, så da vi hadde pause i forelesning i går og plutselig hørte masse sang og bråk nede i gangen, begynte jeg å lure. Inn kom det mange syngende (ropende) menn med trekkspill, fele og masse vin. Har det vært fotballkamp eller noe? Jeg skjønte ingenting. Etter å sunget rundt nede i første etasje, kom de inn i vår fysiologiforelesning. De sang noen slovakiske sanger, skrev "morsomme" ting på tavlen, danset med foreleseren, delte ut vin (og noe annet tvilsomt fra noen gamle spylevæskekanner) og samlet inn penger.
Det viste seg å være den såkalte julegrantenningen! Hm.. Ja! Poenget er visst at 3. klassestudentene har en julegrantenning kombinert med en feiring av at de er halvveis i studiet. Da går de rundt i alle skolebygningene, inkludert alle kontorer. Der synger de underholder, og samler inn penger til julepynt til treet de skal hogge og sette opp senere på dagen. Ingen fotballkamp, altså!

Dette var bare en liten del av dem som var der.
Med tanke på at de var ganske så fine i farta allerede når de kom inn i vår forelesning klokken 9 på morgenen, lurer jeg litt på hvordan selve julegrantenningen gikk senere på dagen. Forhåpentligvis fint!

Nå skal det leses. Ha en fin torsdag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar