26.09.2011

En ny og spennende opplevelse

Hei dere.
I dag har jeg fått vært med på min første obduksjon i patologien. Veldig spennede, men selvfølgelig også ganske spesielt. Var på forhånd veldig spent på hvordan jeg skulle takle det, for det vet man jo aldri. Men det gikk heldigvis overraskende bra. Klart man føler seg littegrann uvel i starten, men jeg vendte meg fort til det.
Interessant å se hvordan obduksjoner foregår, hvertfall. En ting er sikkert: det er ganske annerledes enn man ser på film. hehe. Mye gris og søl.
Og det var også en veldig annerledes opplevelse enn likene vi har sett i anatomi tidligere. Disse har man på en måte ikke helt sett på som "ekte" mennesker, fordi de er så behandlet. Så jeg har på en måte fått distansert det litt. Men denne gangen var det på en måte ingen tvil om at det var et menneske som lå der. Det var litt spesielt..
Jeg lærte hvertfall kjempemasse. Vi fikk se på alle organene hvordan man ser om det er noe galt med dem, og ble fortalt hva som var feil. Veldig interessant å lære hvordan man ser slikt!
Alt i alt en veldig spennende, lærerik og spesiell opplevelse som gjorde følelsen av å være ordentlig medisinstudent enda sterkere :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar