12.10.2011

Martin medisinske forum

God kveld!
For ca en time siden kom jeg hjem etter semesterets første medisinske forum. Noen ganger i løpet av skoleåret arrangeres det nemlig forum for norske studenter hvor det blir tatt opp ulike temaer. Temaer vi ikke leser om i bøkene, som de sa i dag.
Dagens tema var katastrofeberedskap, med utgangspunkt i 22. juli 2011.
Først fikk vi vite generelt hvordan ting organiseres ved katastrofer og store ulykker. Det var veldig lærerikt, og jeg fikk vite masse jeg ikke visste fra før. Det er et stort, og litt komplisert, system!
Etter denne innføringen hadde vi over en times foredrag over skype med en lege i Norge. Morsom måte å gjøre det på, og det fungerte kjempefint. Legen som snakket til oss var til stedet både i regjeringskvartalet og på Utøya 22. juli. Det var utrolig spennende å høre hans historie, hvordan det hele foregikk den dagen og hva som var grunnlaget for mange av valgene som ble gjort.
Arrangørene av forumet hadde gjort et helt riktig valg ved å legge vekt på den praktiske og faglige delen av det hele, fremfor å fokusere på alt det tragiske som hendte. Allikevel må jeg si at det var veldig sterkt å høre på. Det kommer jo uansett tilbake bilder man har fått i hodet etter å ha lest alle historiene i media. Og grøsningene nedover ryggen er fremdeles like sterke.
Etter en kort pause fortalte en av studentene sin brors historie, som ble hardt skadet på Utøya. Synes det var tøft gjort å snakke om det foran alle, og selv satt jeg igjen med mange tanker etter denne fortellingen. Jeg har jo lest innmari mange historier fra dagen, men det var en spesiell følelse å sitte å høre på en pårørende fortelle. Det hele føles litt mer "ekte".
Alt i alt en veldig givende kveld her i Martin. Til tross for at det er en grusom dag forumet tok utangspunkt i, har jeg lært utrolig mye om hva som gjøres i slike situasjoner. Et veldig viktig tema, synes jeg!
God natt :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar